Jak najprościej zrobić backup strony na WordPressie?

W tym wpisie pokażę Ci jak najprościej zrobić backup strony na WordPressie. Najprościej, bo sposobów jest dużo więcej, ale ten wymaga minimalnej wiedzy technicznej.

Backup, a właściwie poprawnie po polsku należałoby powiedzieć kopia zapasowa strony, to coś co niejeden raz uratuje Ci cztery litery jak postanowisz za bardzo pogrzebać w ustawieniach albo kodzie strony. Może Ci się też przydać, gdy okaże się, że po aktualizacji WordPressa jakaś wtyczka nie chce hulać i rzuca groźnie wyglądające błędy.

Backup czyli co?

Nasze strony na WordPressie składają się z plików WordPressa oraz bazy danych. Do zrobienia pełnego backupu strony na WordPressie potrzebujemy stworzyć kopie zapasowe obu tych rzeczy.

Wtyczki i motywy to głównie pliki, ale pamiętaj, że one też korzystają z bazy danych np. żeby przechowywać swoje ustawienia. Baza danych natomiast przechowuje użytkowników, ustawienia wtyczek, ustawienia WordPressa w ogóle, a jeżeli masz na WordPressie sklep w WooCommerce, to właśnie w bazie znajdziesz wszystkie zamówienia.

Jednak nie wszystkie pliki musisz skopiować, by mówić o poprawnie utworzonym backupie. Część z tych plików to po prostu pliki WordPressa, które możesz spokojnie odzyskać np. ściągając je ze strony WordPressa. Chodzi o to, żeby nie ściągać z Twojego serwera plików, których nie potrzebujesz, bo to może zwyczajnie potrwać, a też zajmuje trochę miejsca (gdzieś ten backup chcesz potem przechować). Oczywiście jeżeli tylko chcesz nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ściągnąć wszystkie pliki.

To, czego na pewno nie potrzebujesz z plików Twojej strony to zawartość folderów wp-admin oraz wp-includes i większości plików w głównym folderze.

Jak najprościej zrobić backup strony na WordPressie? To zależy.

A dokładniej zależy od hostingu i od tego jakie narzędzia Ci daje. Stosunkowo często w hostingach pojawia się cPanel. To takie oprogramowanie, które pozwala na administrowanie serwerem. Dzięki temu nie będziesz musiał/a robić backupu przez SSH czy jeszcze jakieś inne tajemniczo brzmiące sposoby, które wymagają już większej wiedzy.

Część z hostingów oferuje swoje własne panele administracyjne (inne od cPanel).

cPanel

Jeżeli nasz hostingodawca udostępnia nam cPanel, to procedura jest następująca.

Pliki

Po przejściu do cPanel wybierasz „File manager”. Jeżeli masz cPanel po polsku, to nazwa może się różnić.

Następnie zobaczysz pliki. Musisz albo wejść do folderu public_html albo do folderu z nazwą strony. Jeżeli nie jesteś pewien, to zajrzyj do tych folderów. Powinieneś tam zobaczyć pliki WordPressa.

Jak najprościej zrobić backup na WordPressie: cPanel

Zaznacz folder wp-content oraz plik wp-config.php. Jeżeli masz plik .htaccess również go zaznacz.

Jak najprościej zrobić backup na WordPressie: cPanel - zaznaczone pliki

Następnie kliknij prawym przyciskiem myszy (wciąż mając zaznaczone wspomniany folder i pliki) i wybierz „Compress”. Następnie wybierz np. „Zip Archive” i kliknij w przycisk, żeby stworzyć archiwum.

Gdy archiwum zostanie stworzone zaznacz je i kliknij w nie prawym przyciskiem myszy i wybierz „Download”. Gdy plik zostanie pobrany zweryfikuj, że w archiwum masz zarówno folder z zawartością jak i np. plik wp-config.php.

Po wszystkim usuń archiwum z serwera.

Na tym etapie masz pobrane wszystkie potrzebne pliki.

Baza danych

W cPanel wybierz phpMyAdmin. W lewym panelu zaznacz Twoją bazę danych.

Następnie wybierz zakładkę „Eksport”. Tam zaznacz „Dostosuj” i następnie ustaw jakąś kompresję, np. gzip. Możesz także ustawić nazwę pliku pod jaką zapisze się Twoja baza („Szablon nazwy pliku”).

Jak najprościej zrobić backup na WordPressie: phpMyAdmin

Kliknij „Wykonaj”. Po tej operacji backup bazy danych zostanie ściągnięty na Twój dysk.

Szczegółowe instrukcje: poszczególni hostingodawcy

Nie wszyscy hostingodawcy korzystają z cPanel. Niektórzy mają swoje dedykowane panele, inni natomiast udostępnią nam np. ftp, ssh, gita (jak mamy lepszy i droższy hosting). Poniżej znajdziesz linki do instrukcji tworzenia backupu u popularnych hostingodawców.

Ponieważ chcę być fair daję Ci znać, że poniższe linki są linkami partnerskimi. Jeżeli zdecydujesz się na zakup hostingu u któregoś z wymienionych hostingodawców, otrzymam prowizję od zakupu. Wszystkich z tych hostingów sama używam lub używałam i uważam, że są warte rozważenia (w zależności od potrzeb i możliwości finansowych).

SiteGround: How to Back Up WordPress (to główny hosting, z którego korzystam i który zawsze z całego serca szczerze polecam).

TheCamels: tutaj zastosowanie będzie miała moja instrukcja

Lh.pl: Jak zrobić backup WordPressa (z kodem LH-20-125474 masz 20% zniżki na hosting w Lh.pl)

Pozostali popularni hostingodawcy (bez linków partnerskich).

Hostinger: How to Back Up Your WordPress Site in 2020; jako komentarz dodam tylko od siebie, żeby odpuścić sobie fragment mówiący o zrobieniu tego przy użyciu wtyczek do WordPressa (mówię o tym na końcu wpisu)

Cyberfolks: Backup WordPress – jak robić to dobrze?

Dhosting: Jak wykonywać samodzielnie kopie zapasowe WordPress przy pomocy wtyczki UpDraft? (niestety znalazłam tylko wpis mówiący o tym jak to zrobić za pomocą dodatkowej wtyczki)

Dlaczego nie robić backupu wtyczką?

Każda dodatkowa wtyczka generuje potencjalnie dodatkowe podatności, które mogą zostać wykorzystane w ataku na naszą stronę. Im mniej wtyczek tym lepiej i tyczy się to także pluginów służących do backupu.

Backup możemy spokojnie sobie wykonać bez tych wtyczek i właśnie tak powinniśmy to robić.

Dodaj komentarz